02 January 2013

Tetamu Yang Di Nanti

Bulan September yang lalu penulis menerima kunjungan rombongan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah (JHEAIK). Kali ini di tugaskan untuk menjadi pemandu bagi rombongan. Membawa melawat beberapa tempat bersejarah dan keadaan pelajar di Jordan khususnya pelajar Kedah di sini disamping berjumpa wakil-wakil persatuan dan EMJ.

 Selang beberapa bulan, pada pertengahan November yang lalu,menerima kunjungan dari wakil Yayasan Islam Negeri Kedah (YINK). Berbual dan bercerita bersama Hj. Rahman (Pengurus Besar YINK) memang tidak kering gusi. Banyak lawak dan jenaka beliau yang memberi manfaat.

 Beberapa minggu kemudiannya, penulis sekali lagi gembira menerima kedatangan keluarga dari Malaysia yang bercuti di sini. Ternyata kehadiran 'Pak Chaq' (ayah saudara penulis) sedikit sebanyak mengubat rindu kepada ayah, mak, keluarga serta kampung halaman.

 Beberapa hari yang lalu, sekali lagi penulis di beri peluang menerima kunjungan Murobbi yang dikasihi. Beliaulah murobbi yang mendidik dan mentarbiyah kami di negeri Kedah. Walaupun al-fadhil ustaz hanya sempat bermalam semalaman di rumah penulis, kehadiran beliau sangat di syukuri. Pelbagai nasihat dan wasiat yang di berikan. Teringat, seringkali majlis ilmu bersama al-Fadhil Ust Zainol Asri, beliau tidak akan lekang untuk menceritakan kisah-kisah orang soleh yang dekat dengan Allah s.w.t.
 Sungguh, daku amat kasihi orang yang soleh,meski bukan dalam kalangan mereka!

 Kegembiraan dan peluang ini turut di kongsi rakan-rakan ahli PERMATA yang lain. Satu majlis ilmu bersama al-Fadhil ustaz telah disusun dan mendapat sokongan tinggi dari ahli PERMATA. Kehadiran yang ramai pada malam itu membuktikan komuniti Malaysia di Mu'tah sangat cintakan ilmu. Sanggup duduk berhimpit dan rapat-rapat. Teringat satu ayat Allah di dalam surah Al-Mujadalah, Allah berfirman yang bermaksud "Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikatakan kepadamu berlapang-lapanglah pada majlis-majlis, maka lapangkanlah, nescaya Allah akan melapangkan bagi kamu". Dalam satu riwayat di sebutkan Asbab Nuzul ayat ini ialah apabila ada beberapa orang sahabat yang terlambat datang ke majlis ilmu bersama Rasulullah s.a.w, para sebahagian sahabat tidak memberikan tempat duduk. Maka turunlah ayat ini sebagai perintah untuk memberikan tempat kepada orang yang baru datang.
Tahniah dan terima kasih kepada yang telah melaksanakan program.

 Terfikir, kehadiran mereka semua kesini tak kiralah mana-mana agensi, pertubuhan, parti ataupun individu pasti sampaikan mesej yang sama supaya pulang bebakti pada masyarakat. Sungguh ! nasihat itu pasti di sampaikan tak kiralah siapa pun yang datang.

 Kesimpulan penulis, gali & carilah sebnyak mana yang termampu, kemudian pulang dan sumbanglah untuk ummah. Benar, ummah sedang menunggu kita !

Semoga ada manfaat untuk semua, ALLAHUA'LAM.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons