10 March 2012

Kemanisan Iman



'Apa Ertinya Saya Menganut Islam' karangan Dr Fathi Yakan. Karya beliau ini sering di jadikan rujukan dalam usrah - usrah jemaah gerak kerja Islam. Buku setebal 200 lebih muka surat ini terbahagi kepada dua bahagian.
1) Sifat-sifat yang mesti ada pada seorang Muslim
2) Kewajipan beramal untuk Islam dan kewajipan menggabungkan diri dalam harakiah Islam

Antara yang dibahaskan pengarang, dalam perkara 15 di bawah tajuk Muslim Di sudut Aqidah, iaitu meletakkan kecintaan kpd Allah dan RasulNya mengatasi segala-galanya. Allah berfirman ' Katakanlah, jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluarga, harta kekayaan yang kamu ushakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah yang kamu sukai lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalan Nya, maka tunggulah sehingga Allah datangkan keputusan Nya. Dan Allah tidak membri petunjuk kepada orang-orang yang fasiq' (At-Taubah : 24 )

Mencintai manusia tidak salah. Carilah
 ianamun jangan  kita lupa cinta terhadap Allah dan Rasul adalah yang tertinggi. 

Rasulullah bersabda “Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan manisnya iman. (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik ra)

Inilah yang disebutkan sebagai 'Halawatul Iman' (Kemanisan Iman). Rasulullah memberi isyarat, Iman yang manis datangnya dari hati yang mencintai Allah dan Rasul mengatasi cinta terhadap yang lainnya. Hari ini, manusia merebut gula di pasaran kerana sifatnya manis. Tetapi berapa ramai yang mengejar kemanisan iman ini. Yang ada, 'mulut manis'. Bila tiba musim pilihanraya lahirlah spesis sebegini seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Menggula-gulakan rakyat dengan jalanraya, lebuh raya, pasar raya, baju raya, duit raya dll. Habis sahaja pilihanraya hilang. Tak peduli masalah kawasan. Inilah pemimpin Hantu Raya !

Sudah maniskah iman anda ?

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons