15 January 2012

Kuda dan Manusia





Bismillah


Sengaja saya letakkan tajuk artikel demikian bersempena satu surah di dalam Al-Quran iaitu Surah Al-Aadiyat. Di dalam Al-Quran perkataan kuda di sebut beberapa kali. Sememangnya binatang yang di sebutkan di dalam kitab suci ini mengandungi banyak rahsia yang tersirat di sebaliknya. Rasulullah s.a.w pernah bersabda ' ajarilah anak-anak kalian berkuda, berenang dan memanah ' (HR Bukhari dan Muslim)

(1) Demi kuda yang berlari kencang terengah-engah
(2) dan kuda yang memercikkan bunga api (dengan pukulan kakinya)

(3) dan kuda yang menyerang (dengan tiba-tiba) pada waktu pagi
(4)
sehingga menerbangkan debu
(5) lalu menyerbu ke tengah-tengah kumpulan musuh
(6) sungguh, manusia itu sangat ingkar


Ayat 1 - 5 dari Surah Aadiyat memberi faham yang kukuh kepada kita kegigihan dan semangat yang di jelmakan oleh seekor binatang bernama Kuda. Dia (kuda) berkhidmat untuk tuannya semaksima tenaga yang ada. Berlari kencang. Menghentak-hentak kaki sangat kuat sehingga memercikkan kumpulan bunga api. Menyerang musuh tuannya walau waktu pagi. Hatta debu berterbangan. Menyerbu ke tengah kumpulan musuh tanpa memikirkan keselamatannya.

Tetapi 
ayat selepasnya Allah s.w.t memberi amaran tentang keadaan manusia. Firman Allah ' sunnguh , manusia itu sangat ingkar '

5 ayat Allah menceritkan tentang kehebatan Kuda Perang yg setia berkhidmat untuk tuannya. Namun ayat ke enamnya sengaja di ceritakan perihal manusia. Manusia adalah ingkar. Apabila di suruh Allah berjuang
di atas jalanNya , mereka lebih cintakan dunia berbanding akhirat yang telah di sajikan Allah buat mereka yang berkhidmat untukNya. Firman Allah ' Wahai orang yang beriman , mengapa apabilah di perintahkankepada kamu , berangkatlah (untuk berperang di jalan Allah) kamu merasa berat dan tetep di tempat tinggal mu ? apakah kamu telah menyenangi kehidupan di dunia daripada akhirat ? tidaklah kehidupan di dunia (jika dibandingkan) dengan akhirat hanyalah sedikit' ( 38 At-Taubah )


Mudah-mudahan kita tidak tergolong dalam kalangan manusia ingkar , yang nilainya jauh lebih rendah dari seekor kuda.
Jadikan diri kita sebagai salah satu mata rantai menyambung perjuangan yang di dokong oleh Baginda Rasul s.a.w. dan sentiasa berkhidmat untuk agama Allah yang mulia dgn harta, tenaga, masa hatta darah dan nyawa andai itu yg dimahukan sebagai ganti.


ALLAHUA'LAM


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons