25 January 2012

Ghurran Muhajjalin




Mengisi masa lapang cuti semester, penulis menziarahi teman-teman di Irbid. Keadaan sekeliling yg sarat dengan majlis-majlis ilmu waimma dlm kalangan pelajar melayu mahupun masyarakat Arab itu sendiri. Semalam penulis sempat menghadiri satu daurah di sebuah rumah pelajar di sini. Laju tgn menaip untuk penulis kongsikan  sepekara yang kadang-kadang di pandang sebelah mata sebahagian dari kalangan kita.

Kelas bersama  Sheikh Hamam (salah seorang ajk Darul Ifta' Jordan) berlegar-legar mengenai Wudhu'..Antara yg di bahaskan Sheiikh mengenai 'Ghurran dan Muhajjalin'
Rasulullah s.a.w bersabda :

إِنَّ أُمَّتِيْ يُدْعَوْنَ يَوْمَ اْلقِيَامَةِ غُرًّا مُحَجَّلِيْنَ مِنْ آثَارِ اْلوُضُوْءِ فَمَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يُطِيْلَ غُرَّتَهُ فَلْيَفْعَلْ
“ Sungguh ummatku digelari di hari kiamat sebagai cahaya yang terang benderang, dari bekas wdhunya, maka barangsiapa yang mampu diantara kalian untuk memperluas bagian ( yang disentuh air) pada anggota wudhunya , maka lakukanlah ( HR. Bukhari )

Ghurran
adalah kilauan putih yang terdapat pada kening kuda. Manakala Muhajjalin adalah tanda putih yang terdapat pada kaki kuda.  Kata-kata ini digunakan sebagai simbolik untuk mengungkapkan kehebatan dan pujian terhadap sesuatu. Adapun, yang dimaksudkan disini adalah cahaya terang benderang yang ada pada wajah umat Muhammad s.a.whasil dari lebihan wudhu'nya..Lebihan yang dimaksudkan dlm Sabda Rasulullah s.a.w tersebut bukanlah penambahan dari segi bilangan,akan tetapi yg di maksudkan di sini adalah lebihan basuhan terhadap anggota wudhu'. Sebagai misal, andai kita membasuh anggota tangan, lebihkan dairpada had bahagian siku yg di tetapkan. Bahgian lebihan tersebut mampu menjadi cahaya kelak..

 Semoga kita berada di dalam kemuliaan Ghurran Muhajjalin yg sentiasa bercahaya pada yaumul qiyamah dan mampu menyelamatkan kita dari di salai api neraka .Allahumma Amin!

Allahua'lam.




25 Januari 2012
at - Sakan Kedah, Irbid, Jordan.



0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons