28 January 2012

Jangan Jadi Jahil



 ' Dan tidaklah (betul dan elok) org-org yg beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya org-org (yg tienggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yg dituntut di dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yg keluar berjuang) apabila org-org itu kembali kpd mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan ALLAH).' (At-Taubah : 122)



Ketika berperang pun, Allah s.w.t  perintahkan sebahagian daripada kita kekal di kampung halaman mendalami ilmu manakala sebahagian yang lain berangkat menuju ke medan perjuangan. Kefardhuan menuntut ilmu mesti di pikul setiap dari kalangan kita. Jangan ada, walaupun seorang dari kalangan kita di dalam sof perjuangan ini tercicir dari menuntut ilmu. Ilmu mesti ditunut..

'... dan berdoalah dgn berkata,Wahai  Tuhanku, tambahkanlah  ilmuku' (To ha:14)..Di dalam ayat pertama yang diturunkan memerintahkan supaya kita membaca. Banyakkan membaca. Keluarkan diri dari kongkongan kejahilan dan kebengapan. Jahil agama, jahil hukum-hakam, jahil akhirat dan yang lebih teruk 'jahil murakkab'..Yg jenis ni memang bahaya. Tak ada manfaat lansung. Benda makruf di tentangnya, perkara maksiat di pertahankan sehabis keringat. Kononnya merekalah pembela. Kalau di tegur, buruk padahnya. Cerdik tak boleh ikut, pandai tak boleh di ajar.. Ada pulak yang bercakap Islam no 1, tapi Isteri sendiri tak bertudung.
Macam mna bro ?

Yang dah dah cerdik perlu ingat, satu ketika dia di gelar Abal Hakim (Bapa Hakim). Halal katanya halallah,jgn ada yg menukarnya jd haram meskipun di sisi Allah telah di haramkan. Datang Rasulullah s.a.w, berda'wah, mengajar manusia agama Tauhid,menentang ideologi Jahiliyyah mereka,  lalu Rasulullah s.a.w menggelarnya Abu Jahal (Bapa Kejahilan). Itulah gelaran yang paling sesuai baginya. Penentang Islam tegar..Ingat.
 Anda jahil andai anda menentang Islam !

Allahua'lam


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons