23 January 2012

Walimah 'Urus




Bismillah

Baru beberapa minggu sekolah di buka (di Malaysia) para pelajar khususnya di beri cuti semula. Kali ini cuti bersempena Sambutah Tahu Baru Cina. Tak kisah lah cuti apa pun. Bila datang sahaja musim cuti sekolah, antara agenda terbesar adalah majlis Walimah 'Urus - Kenduri Perkhahwinan. Beratus-ratus pasangan baru mendirikan sunnah Rasaulullah s.a.w ini..Ada yg kali pertama, tak kurang juga untuk yang kedua,ketiga mahupun keempat (^_^)

Sebahagian mereka menjadikan majlis ini sebagai medan menonjolkan kejahilan dlm diri mereka yang tak bertepi. Manakan tidak, majlis Ibadah sebegini tidak sepatutnya terpalit dengan acara-acara maksiat. pergaulan bebas lelaki dan perempuan,karaoke,tak kurang  yang berpakaian dgn fesyen ala-ala tak cukup kain dsb yang amat meloyakan tekak apabila mata melihat gelagat 'tidak siuman mereka'. Bila di tegur mulalah hendak bermasam muka, tak boleh terima kebenaran. Yang di tegur di cacinya tanpa bersyukur..Bak kata orang 'cerdik tak boleh ikut,bodoh tak boleh tunjuk'..Piiirahh!


Si ayahnya, bila nak kenduri baru terhegeh-hegeh nak jumpa Tok Imam, minta ajk masjid buat tahlil dsb, walhal sebelum ini dahi tak pernah sampai di sejadah masjid. Yang si ibu pula, waktu beginilah lintang pukang  tercari-cari kain
nak tutup kepala, bukan tutup aurat! Jambul tersembul keluar, mendada megah kehadapan, berjalan macam Itik pulang petang. Elok sgt lah tu makcik..Nak pasang khemah depan rumah jiran tak mimta izin jiran. Tak hormat hak jiran. Main pacak sesuka hati..

Imam Al- Ghazali r.h.m menyebut di dlm kitab Bimbingan Mukminin " Hendaklah ia menolak undangan, di mana makanan yg dihidangkan itu dari barang yg ada syubhat, ataupun jika dalam majlis undangan itu diadakan berbagai-bagai kemungkaran, ATAUPUN ORANG YG MENGUNDANG ITU BERSIFAT ZALIM, ATAU FASIQ, ATAU SUKA BERMEGAH DAN MEMBESAR DIRI."

Kepada golongan sebegini, kita nasihatkan kepada mereka supaya mematuhi garis panduan syarak yang telah ditetapkan, berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah..


Saya pinjam kata guru saya : "
Iman kami tak boleh dibeli dgn semangkuk kuah kari! "Kepada pasangan yang baru mendirikan rumah tangga, Selamat menuju ke kehidupan yang baru, genggam erat tangan suami/isteri anda mendepani segala halangan dihadapan.

Semoga menjadi keluarga Sakinah, Mawaddah dan Rahmah :)



Allahua'lam




0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons