13 January 2012

Terasa Asing








بدأ الإسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

“Islam ini pada awalnya dianggap aneh dan akan kembali menjadi aneh sebagaimana awalnya dan beruntunglah orang-orang yang dianggap aneh saat itu.” [HR. Muslim,Sunan Ibnu Majah




Alhamdulillah.setelah sekian lama tidak menulis atas sebab-sebab tertentu,penulis mulakan entri pertama untuk blog baru ini sedikit-sebanyak yang termampu.Saat artikel ini ditulis, penulis baru berusia 4 bulan berada di bumi syuhada' Mutah,Jordan.

Bumi Mu'tah jauh sekali berbeza dgn situasi di Malaysia. Pertama kali kaki penulis bertapak di bumi barakah ini,penulis dapat merasakan kelainan.Terasa diri sunguh asing..Cuaca, masyarakat, keadaan sekeliling dan pelbagai lagi aspek kehidupan yang penulis lalui di Malaysia,berbeza di sini..18 tahun hidup di tanah kelahiran, pelbagai warna-warni kehidupan yang telah penulis lalui.Namun semuanya di tinggalkan.

Terfikir di kotak minda, bagaimana 'Hijrah' yg pasti di lalui oleh setiap yang mempunyai nyawa kelak.Kalau kini 'hijrah' yang penulis lalui sudah cukup membuatkan penulis merasakan asing, bagaimana keadaan ketika kita di 'hijrahkan' pada satu masa yang tak sapa tahu melainkan Dia..Pasti keadaan ketika itu jauh lebih asing.

Berdoa kepada Allah supaya kita di golongkan dalam golongan 'Ghuraba' yg di sebutkan oleh Rasulullah SAW dan menjadi benteng kukuh untuk Islam.Semoga kita sentiasa di bawah naungan Rahmat dan Kasih Sayang Allah..

ALLAHUA'LAM









0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons